Je wilt jouw client graag helpen om richting een positieve money mindset te gaan. Maar hoe pak je dat aan?
Stap 1: laat jouw cliënt nadenken over zichzelf en hoe ze financieel handelen
Je merkt bijvoorbeeld dat een persoonlijke lening jouw cliënt dwars zit. Maar misschien kan jouw cliënt niet precies aangeven waarom. Ontdek samen welke eigen gedachten hier achter zitten. Geef ze een opdracht mee om thuis dit eens voor zichzelf op een rij te zetten. Wat is de overtuiging die hen dwars zit? Dan kan er bijvoorbeeld naar boven komen: ik wil er wel vanaf, maar ik kom er nooit vanaf omdat ik te weinig verdien. Of: ik kom er vanaf en ik moet daarvoor keuzes maken. Bijvoorbeeld fietsen naar het werk en misschien moet ik de auto wel de deur uit doen, Of op een andere manier op vakantie gaan . Wanneer je deze gedachte helder hebt, heb je al veel bereikt.
Stap 2: ga samen in gesprek over geld
De wedstrijd is nu al gewonnen, omdat jouw cliënt zich steeds bewuster is geworden van de eigen gedachten over de geldzaken. Als je last hebt van een overtuiging dan is het zeker in het begin moeilijk om een alternatief te bedenken. Om goede ideeën op te doen over hoe ze iets op een andere manier kunt aanpakken, hebben ze jou nodig en het liefst ook nog andere mensen uit hun omgeving. Twee of meer weten echt meer dan één. Dus help hen om positiever naar geld te laten kijken. Maar zorg ook voor steun uit de eigen omgeving. Laat ze hun persoonlijke omgeving scannen op optimistische mensen. Ze kunnen zo’n vriend, vriendin of collega vragen om met hen mee te denken. Het zal je verbazen hoe leuk anderen het vinden om hun ervaring en kennis te delen. Zij kunnen helpen bij het vinden van de juiste overtuiging, maar ook niet onbelangrijk om hen te ondersteunen om niet weer terug te vallen in de oude gedachte.
In het volgende gesprek neem jij het dan weer met hen op om te checken wat ze tot nu toe al hebben ontdekt en hoe het gaat met de toepassing in de praktijk. Dat de cliënt nadenkt en een overtuiging kiest die echt goed voelt. Als denken en voelen in harmonie zijn is de kans groter dat de cliënt het ook daadwerkelijk gaat doen.
